הרב אלקלעי

ישוב הארץ הוא בית החולים הגדול הכולל, והוא יעלה ארוכה ומרפא לכל תחלואי בית ישראל, חולי אהבת ה' ואהבת התורה ואהבת האחוה ואהבת ארץ קברת אבותינו

כך כתב הרב אלקלעי בחיבורו "מנחם ציון". בדומה  לראשי הציונות אחריו, גם הרב אלקלעי ראה בתפישתו קריאה והצעת דרך לפיתרון בעיות העם היהודי, ולא פחות מכך, לתיקון חולייו ולתיקון העולם. הוא ראה גם את קשיי הגלות: בעיקר את הפיזור של העם היהודי, התפלגותו הפנימית והופעת הרפורמה והטמיעה בחברה שמסביבו במקביל למגמות הסתגרות והתבדלות. הוא ביקר הן את התפישה המשכילית והרפורמית, שהתייאשו מרעיון שיבת העם לארצו וחותרות להשתלבותם של היהודים כפרטים בחברה לא יהודית, והן את התפישה האורתודוכסית, שהתייאשה מאפשרות שיפור המצב, והיא שוללת את אפשרויות ההתפתחות ותולה את יהבה ברעיון של גאולה כהרף עין, אותו הוא שולל בתוקף. הרב אלקלעי הבחין בין שני מהלכים של עשיית תשובה, ושני שלבים של גאולה. התשובה הראשונה, הפרטית, היא תיקון המעשים שכל אדם מחוייב בו בפני עצמו. התשובה השניה, הכללית, שבה תלויה הגאולה, היא שיבתו של עם ישראל לארצו. את מהלך הגאולה הזה לא יוביל משיח בן-דוד, אלא ביאת המשיח תלויה בביצוע מהלך הגאולה הראשונה, הארצית, בהובלת משיח בן-יוסף. משיח בן יוסף הוא מנהיג אנושי, שימונה ע"י אסיפה לאומית נבחרת. ראשי אספה זו יפנו אל מלכי אומות העולם, ובפרט אל הסולטן העות'מני, בבקשה להיתר ליישב את ארץ ישראל, מהלך ארצי אותו תוביל החברה בצורה מתוכננת באמצעות פעולה כחברת מניות. יישוב הארץ יתבסס על פיתוחה החקלאי והמסחרי ויצירת חברה וכלכלה של יהודים בארץ, בסיוע תרומות כספם של היהודים שיוותרו בינתיים בגולה. האסיפה תדאג גם לגיבושה של תרבות לאומית אחת, שתחליף את מנהגי העדות השונים, ותתבסס על השפה העברית. כל זה בעיני הרב אלקלעי הוא מהלך אפשרי, מתבקש, ורק ייאושם וחששם של המתנגדים מונע אותו והופך את המשך החיים בגולה לחטא עיכוב הגאולה.

אמר הקב"ה הכל מכם. כשושנה זו מפורחת ולבה למעלה, כך אתם כשתעשו תשובה ויהיה לבבכם למעלה כשושנה זו אני גואל אתכם, שנאמר: אהיה כטל לישראל, אימתי כשיפרח כשושנה.

שמעון אריה לייב הרצל היה התוקע בשופר בבית הכנסת של הרב אלקלעי בזמלין. בנו, יעקב הרצל, היה תלמידו של הרב אלקלעי וסייע בהדפסת ספריו. נכדו, בנימין זאת הרצל העמיק ופיתח רעיונות דומים לאלו שעלו כבר בכתביו של הרב אלקלעי, והפך את הרעיון הציוני לתנועה ממשית, ואת החזון למהלך הגשמה. תשע שנים לאחר פטירתו של הרב אלקלעי, השתתפו נכדתו ובעלה (בעצמו בן אחיין של הרב אלקלעי) בקונגרס הציוני הראשון.

אל הכתבים

לקריאה נוספת – המקשר והמבדיל בחשיבתם של הרב אלקלעי ובנימין זאב הרצל.

2 מחשבות על “הרב אלקלעי

  1. עוד קטע נפלא של הרב יהודה אלקלעי:
    ארץ החירות – אור לגויים
    הקיבוץ הנבחר והמאושר יעשו את ארצנו הקדושה ארץ החירות ויקראו דרור בארץ לכל יושביה, מבלי הבדל דת העם. כי כל העמים ילכו איש בשם אלהיו ואנחנו נלך בשם ה' אלהינו. והיא לא תתנהג בדרך הפוליטיק כשאר המדינות.
    "והלכו עמים רבים ואמרו לכו ונעלה אל הר ה' בית אלהי יעקב ויורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו". ר"ל: יבואו ללמד ממנו את דרכי החירות, כי מי כמונו יודע את נפש הגר הניגשׂ והנענה תח יד הזרים. וכשנקבל עלינו שלא לעשות את אשר עשו עמנו באורך גלותנו, כמו שאמרו: "מאי דעלך סני לחברך לא תעבד" – יוכלו כל העמים ללמוד ממנו דרכי הדרור והחופש.
    (לא הצלחתי למצוא מראה מקום)

    • את המשפטים הראשונים מצאתי כאן, ומקורם ב"מעודד ענווים", עמ' 608-606 בכרך ב' של כתבי אלקלעי. את החלק השני לא מצאתי בקטעים שאני אספתי, אבל ייתכן שהוא מאותו המקור. איפה מצאת את הציטוט?

כתוב תגובה לנעמה לבטל