החברה הק' עליה לישב את הארץ בדרך כל הארץ, בדרך סחורה בשטרי אמונה (אקצייען). ובנו בתים ונטעו כרמים ויתקנו הדרכים ויעשו אניות ואמניות

[כתבי ר' יהודה אלקלעי, ב', עמ' 654-655. שיבת ציון]:

אמר ר' חייא: כך היא גאולתן של ישראל בתחילה קמעה קמעה (מעט מעט) כל מה שהיא רבה והולכת, שנאמר[1]: כי אשב בחושך ה' אור לי, ואתם[2] תלוקטו לאחד אחד בני ישראל. וכן כתיב[3]: ולקחתי אתכם אחד מעיר ושנים ממשפחה והבאתי אתכם ציון. ר"ל לעשות התחלה טובה כל עיר ועיר ישלחו איש אחד לישב את הארץ, ואחד מעיר מזכה את כל העיר[4], שיזכו עמו להעלותו אל הארץ ואח"כ שנים ממשפחה, וכל מה שהיא רבה והולכת עד שאביא אתכם ציון.

התחלת הישוב הוא עבודת האדמה, כמ"ש ויקרא רבה, פ' כ"ה[5]: מתחילת ברייתו של עולם לא נתעסק הקב"ה אלא במטע תחילה, הה"ד[6]: ויטע ה' אלהים גן בעדן מקדם, אף אתם כשתכנסו לארץ לא תתעסקו אלא במטע תחילה, הה"ד[7]: וכי תבאו אל הארץ ונטעתם כל עץ מאכל וכו', וה' יצוה את ברכתו כמו שהבטיח הנביא[8]: ונתתי אותם וסביבות גבעתי ברכה והורדתי הגשם בעתו גשמי ברכה יהיו, ונתן עץ השדה את פריו והארץ תתן יבולה והיו על אדמתם לבטח.

אמרו רז"ל[9]: עתידין ב"כ וב"מ שבחו"ל שיקבעו בארץ ישראל. ר"ל כל בתי הכנסיות וכל החברות שבכל עיר ועיר יקבלו עליהן להפריש מעשר מהכנסות הקהל או החברה חק קבוע לישוב הארץ, כמו שעשו כמה חברות באמריקה שעלה לפניהן זכרון ירושלים ומפרישין חלק לה' לעניי ארץ ישראל. ואמרו בזה הלשון שיקבעו בא"י לסימן כי הקביעות הזו תהיה מצות המעשר, דכתיב[10]: שובו אלי ואשובה אליכם אמר ה' צבאות ואמרתם במה נשוב, היקבע אדם אלהים כי אתם קובעים אותי ואמרתם במה קבענוך המעשר והתרומה, הביאו את כל המעשר אל בית האוצר ויהיה טרף בביתי וגו'. זוהי התשובה. מיום גלות ישראל מעל אדמתם תקנו רז"ל לכתוב ירושלם חסר יו"ד, לסימן כי בעון המעשר גלו (רות רבה, פ' והנה בועז) והב"כ והמ"ב שבחו"ל המתאוים והמקוים ישועת ה' ירבעו בארץ ישראל ויתנו מעשר ההכנסות לישוב הארץ, למלאות חסרון ירושלים.

אבל אם ישוב הארץ יהיה מן הצדקות הוא כדבר שאין בו ממש מפני שאין לו קיום, ולכן החברה הק' עליה לישב את הארץ בדרך כל הארץ, בדרך סחורה בשטרי אמונה (אקצייען). ובנו בתים ונטעו כרמים[11] ויתקנו הדרכים ויעשו אניות ואמניות. ובעז"ה יראו שכר טוב בעמלם.[12] כי הארץ היא ארץ פוריה ארץ סחורה, כמ"ש במדבר רבה פ' כ"ג: למה נקרא שמה ארץ כנען מפני שהיא ארץ סחורה, שנאמר[13]: כנעניה נכבדי ארץ, ועניי ישראל ישיגו פרנסתם ביגעת כפם ובזעת אפים.


[1] מיכה, ז', ח'; ירושלמי, ברכות, א', א'

[2] ישעיה, כ"ז, י"ב

[3] ירמיה, ג', י"ד

[4] סנהדרין, קי"א, א'

[5] סי' ג'

[6] בראשית, ב', ח'

[7] ויקרא, י"ט, כ"ג

[8] יחזקאל, ל"ד, כ"ו-כ"ז

[9] מגילה, כ"ט, א'

[10] מלאכי, ג', ז'-י'

[11] יחזקאל, כ"ח, כ"ו

[12] על פי קהלת, ד', ט'

[13] ישעיה, כ"ג, ח'

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s