מוכרחים אנו לעשות לשון אחת לשון מדבר בארצנו הק'. ומן הראוי לתת מעלה ויתרון ללשוננו הק'.

[כתבי ר' יהודה אלקלעי, ב', עמ' 610. מעודד ענוים]:

אנחנו מפוזרים בקצוי ארץ ונעשה אומתנו לשבעים אומות ולשוננו לשבעים לשונות אל כל מקום אשר נפוצו שמה.[1] ולכן מוכרחים אנו לעשות לשון אחת לשון מדבר בארצנו הק'. ומן הראוי לתת מעלה ויתרון ללשוננו הק'. כי כן תורה צוה לנו[2]: ולמדתם אותם את בניכם לדבר בם, עיין רש"י ז"ל, וזה הציווי הוא לכל ישראל שילמדו את בניהם לדבר בלשון הקודם ולכן אמר: ולמדתם, לשון רבים. אבל בפ' שמע אמר לשון יחיד[3]: ושננתם לבניך שהוא לשון משנה. וזה הציווי הוא למי שחננו ה' שילמד את בניו משנה וגמרא. שלא כל אדם זוכה. כמ"ש ויקרא רבה פ' ב'[4]: אלף נכנסין למקרא יוצא מהם מאה למשנה. מאה נכנסין למשנה יוצא מהם עשרה לתלמוד. וברוך ה' בזמן הזה יש מורים יקרים חכמים ונבונים אשר יש לאל ידם[5] להקים דגל לשוננו הק' ולהעמידה על תילה ולהרגילה בפי הילדים. זולת שראשי העדה יוקירו את הדבר היקר הזה ויתנו מעלה ויתרון למורי לשון עברי גברת הלשונות אשר בה דיבר ה', ושפחה לא תירש גבירתה.[6] ובכל תפוצות ישראל ילמדו לשון עבר ולשון הארץ אשר הם גרים בה. כמ"ש[7]: אמר רבי, בארץ ישראל לשון סורסי למה, או לשון הקודש או לשון פרסי. ר"ל הלשון אשר תהלך בארץ.[8] אבל לשון הקודש תהיה לה דין קדימה שאם יעשה ה' אתנו בכל נפלאותיו לקבץ פזורנו שנבין לדבר איש אל רעהו.


[1] יחזקאל, ל"ד, י"ב

[2] דברים, י"א, י"ט

[3] דברים, ו', ז'

[4] סי' א'

[5] על פי מיכה, ב', א'

[6] על פי משלי, ל', כ"ג

[7] בבא קמא, פ"ג, א'

[8] על פי תהלים, כ"ט, י'

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s