כל הקיצין כלו ואין הדבר תלוי אלא בתשובה כללית שישובו ישראל לארץ. ואם לא יש פרנסה איך ישובו ישראל לארץ

[כתבי ר' יהודה אלקלעי, ב', עמ' 518-519. ספר חיים]:

אמרו רז"ל[1] גדולה פרנסה יותר מן הגאולה, שהגאולה ע"י מלאך, שנא'[2]: וישלח מלאך ויוציאנו ממצרים, ופרנסה ע"י הקב"ה, שנא'[3]: פותח את ידך ומשיע לכל חי רצון. ר"ל גדולה פרנסה יותר מן הגאולה, שאם לא יש פרנסה לא יש גאולה. מפני שכל הקיצין כלו[4] ואין הדבר תלוי אלא בתשובה כללית שישובו ישראל לארץ. ואם לא יש פרנסה איך ישובו ישראל לארץ, כמו שאמרו המפ', כי מטעם זה לא מנה הרמב"ם מצות ישיבת הארץ כמו שמנאה הרמב"ן בכלל התרי"ג מצות. ומחסרון הפרנסה לא נעשה התשובה הכללית זה אלף תשפ"ב שנה לחרבן בית אלהינו.

ולכן תחילה וראש לפדיון נפשנו[5] חייבים כל ישראל ועטרותיהם בראשיהם אצילי בני ישראל לפקח ולהשגיח לפרנסת אחינו בני ישראל היושבים ראשונה במלכות שמים[6] הדרים בארץ הקדושה והבאים אליה. וכשישמעו ישראל כי פקד ה' את עמו לתת להם לחם[7] יתעורר לבם לשוב אל ה' להסתופף בביתו. ולכן הגואל הראשון נקרא משיח בן יוסף מפני שהוא דומיא דיוסף. גדולת יוסף היתה חת יד פרעה כן גדולת מב"י תהיה תחת יד גדול אדוננו יר"ה, כמ"ש הרב תוספת יום טוב מעשר שני פ"ה משנה ב'. וכמו שיוסף שלחו אלהים למחיה לפני אחיו[8] כן מב"י ישלחהו אלהים למחיה לפקח ולהשגיח לפרנסת אחינו בני ישראל להמציא להם עבודה ומלאכה שיוכלו להתפרנס ולא יקחו עוד חרפת רעב בגוים.[9]

[…]

זש"ה[10]: והיה כי יבואו עליך כל הדברים האלה הברכה והקללה אשר נתתי לפניך והשבות אל לבבך בכל הגוים אשר הדיחך ה' אלהיך שמה. ושבת עד ה' אלהיך, דהיינו לארץ ישראל כדי שיהיה ה' אלהיך, כי הדר בחוצה לארץ דומה כמי שאין לו אלוה.[11] ושמעת בקולו, כמ"ש הרדי"א, משמיע ישועה ד"ו ע"ב: הט אזנך ושמע[12] כי תמיד קול האלהים קורא אליך שובה ישראל. ושמעת בקולו לשוב אליו. אתה ובניך בכל לבבך ובכל נפשך.[13] ר"ל שתשוב אתה ובניך ולא שתעזוב את בניך בארץ לא להם[14] ואתה בזקנותך תשוב למות שם. ושב ה' אלהיך את שובתך ורחמך.[15] כי השבים ראשונה יהיו עם עני ודל וחסו בשם ה'.[16] והוא ירחם עליהם כרחמיו וכרוב חסדיו.[17] ועל העשירים אמר: ושב וקבצך.[18] ועוד אמר שתי פעמים ושב להודיע כי שהתשובה הזאת אינה בפעם אחת כי אם מעט מעט כי מושבעים אנו שלא לעלות חומה כולנו יחד[19], וכשתתחיל לשוב ותפתח פתח כחודה של מחט אז יפתח לכם כפתחו של אולם[20], ואם יהיה נדחך בקצה השמים משם יקבצך ה' אלהיך ומשם יקחך.


[1] בראשית רבה, כ', כ"ב; מדרש תהלים, פ', ב'

[2] במדבר, כ', ט"ז

[3] תהלים, קמ"ה, ט"ז

[4] סנהדרין, צ"ז, ב'

[5] על פי תפלת מוסף של ראש חודש כמנהג ספרד.

[6] על פי אסתר, א', י"ד

[7] רות, א', ו'

[8] בראשית, מ"ה, ה'

[9] על פי יחזקאל, ל"ו, ל'

[10] דברים, ל', א'-ב'

[11] כתובות, ק"י, ב'

[12] משלי, כ"ב, י"ז

[13] דברים, ל', ב'

[14] בראשית, ט"ו, י"ג

[15] דברים, ל', ג'

[16] צפניה, ג', י"ב

[17] ישעיה, ס"ג, ז'

[18] דברים, ל', ג'

[19] כתובות, קי"א, א

[20] שיר השירים רבה, ה', ג'

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s