גואל הראשון נקרא מב"י כי הוא יאסוף את חרפתנו והוא יקבץ פזורנו ויעשה אותנו לגוי אחד בהרי ישראל, והוא ימנה עלינו זקנים משגיחים בעניני הקיבוץ.

[כתבי ר' יהודה אלקלעי, ב', עמ' 644-645. רגלי מבשר]:

כל אשר בשם ישראל יכונה הוא חבר לחברת כל ישראל חברים. וכל הנכנס בבריתו של אברהם אבינו הוא חבר לחברת ישוב ארץ ישראל. כי בברית המילה נתן ה' לאברהם מתנת הארץ, ושם חברה הוא זולת להוציא את ישראל מעבטיט הפירוד, כי כל קהילה היא מלכות בפני עצמה, ואין מלכות נוגעת בחברתה אפילו כמלא נימא[1], וזה היה התעוררות מן החברה היקרה כי ישראל חברים ליחד קהילות ישראל אגודה אחת.

א"ר יהושע בן לוי[2]: אמר הקב"ה לישראל אתם גרמתם להחריב את ביתי ולהגלות את בני, שאלו לשלום ירושלים ואני מוחל לכם, שנא'[3]: שאלו שלום ירושלים. ר"ל הבית השני נחרב בעון שנאת חינם[4], שהיו בבית שני כמה כיתות והיו שונאים אלו לאלו, ולכן התשובה היא להאסף אגודה אחת לשאול שלום ירושלים, ונקבצו בני יהודה ובני ישראל יחדיו[5], בין רשעים בין כשרים, ואף סוררים לשכון יה אלהים[6], כמ"ש[7]: וזרעתי את בית ישראל ואת בית יהודה זרע אדם וזרע בהמה. פי' רש"י: הטובים והסכלים שבהם אני אזרעם להיות כולם זרע שלי. וכן אמרו תנא דבי אליהו, סדר אליהו רבא, פ' ו': אמר הקב"ה לעמוס, לא כתבתי בתורתי על ידי משה רבך אשריך ישראל מי כמוך עם נושע בה'[8], בין רשעים בין כשרים עכ"ל.

יעקב אבינו ציוה לפני מותו: האספו ואגידה לכם את אשר יקרא אתכם באחרית הימים[9], אמר להן: תהון כולכון אסיפה אחת, נעשו בני ישראל אגודה אחת התקינו עצמיכם לגאולה.[10] ועתה בין תבין את מעלת ורוממות החברה הק' כל ישראל חברים ואת שמה הנאה לה, ומגמתם הרצויה לחבר את האוהל להיות אחד[11], ושמות הבעלים אורטודוכסין ורפ'ורמירטין לא ישמע על פיהם[12] כי בשמות הפירוד געלה נפשם[13], כי חרפה היא לנו, הלא אב אחד לכולנו הלא אל אחד בראנו מדוע נבגד איש באחיו לחלל ברית אבותינו[14], ולכן הגואל הראשון נקרא מב"י כי הוא יאסוף את חרפתנו והוא יקבץ פזורנו ויעשה אותנו לגוי אחד בהרי ישראל[15], והוא ימנה עלינו זקנים משגיחים בעניני הקיבוץ.

סימן מסר הזקן הממנה מכם זקנים זהו הגואל[16] והם ישוו אותנו בכתב ולשון ותורה ומנהג, ולא תהיה תורתנו ועבודת אלהינו מנהג ספרד אשכנז פולין איטליא וכדומה, כי אם מנהג ישראל, תורה אחת ומשפט אחד[17], כמו שהבטיח הנביא[18]: ונתתי להם לב אחד ודרך אחד ליראה אותי, ושמות הפירוד לא יזכרו ולא יפקדו[19], ועם צדיקים אל יכתבו, כי כולם בשם ישראל יכונו שאין לנו תואר יקר ממנו.


[1] ברכות, מ"ח, ב'

[2] דרך ארץ זוטא סוף פרק השלום

[3] תהלים, קכ"ב, ו'

[4] יומא, ט', ב'

[5] הושע, ב', ב'

[6] תהלים, ס"ח, י"ח

[7] ירמיה, ל"א, כ"ו

[8] דברים, ל"ג, כ"ט

[9] בראשית, מ"ט, א'

[10] בראשית רבה, צ"ח, ב'

[11] שמות, ל"ו, י"ח

[12] על פי שמות, כ"ג, י"ג

[13] ויקרא, כ"א, מ"ג

[14] מלאכי, ב', י'

[15] על פי יחזקאל, ל"ז, כ"ב

[16] בראשית רבה, צ"ז, ח'

[17] במדבר, ט"ו, ט"ז

[18] ירמיה, ל"ב, ל"ט

[19] על פי ירמיה, ג', ט"ז

מודעות פרסומת

כתיבת תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s