אדרבא היה לו להשביע את ישראל שיעלו חומה, כיון שבעון זה נחרב הבית

[כתבי ר' יהודה אלקלעי, ב', עמ' 595. מעודד ענוים]:

ולכן השביע את ישראל שלא יעלו חומה מן הגולה כולם יחד[1], וקשה אמרו בגמ' יומא פ' א'[2] וכן שה"ש רבה[3], פסוק אני חומה: אלו עלו ישראל חומה מן הגולה לא נחרב הבית. א"כ אדרבא היה לו להשביע את ישראל שיעלו חומה, כיון שבעון זה נחרב הבית. אבל במצרים כתיב[4]: וימררו את חייהם בעבודה קשה. ויאנחו בני ישראל מן העבודה ויזעקו, וידע אלהים. וישלח את משה עבדו[5], באותות ובמופתים וביד חזקה[6] להוציא את בני ישראל מארץ מצרים[7] אעפ"י כן וחמושים עלו בני ישראל[8], אחד מחמישה או מחמישים. והאינם רוצים לצאת מתו בשלשת ימי האפילה. על אחת כו"כ בזמן הזה שאנו יושבים שקטים ושאננים אם ח"ו היו מתים האינם רוצים לצאת לא היה נשאר אפי' אחד מעיר ולכן השביעם שלא יעלו חומה. זש"ה[9]: ולקחתי אתכם אחד מעיר ושנים ממשפחה והבאתי אתכם ציון. ר"ל תחילה ולקחתי אתכם אחד מעיר, אחד המיוחד אשר נשאו לבו להסתופף בבית ה', ואל זה אביט אל עני ונכה רוח וחרד על דברי.[10] וכשישמעו ישראל כי פקד ה' את עמו לתת להם לחם[11] יתעורר לבם לשוב אל ה' ויעלו שנים ממשפחה, עד שהבאתי אתכם ציון. ומ"ש רז"ל[12]: אחד מעיר מזכה את כל העיר, ר"ל כל העיר יזכו עם האחד העולה להחזיק בידו. ואח"כ יזכו כל המשפחה עם השנים העולים מן המשפחה להספיק להם כל צרכם, עד שיהיה קודש ישראל לה'[13] ואיש את רעהו יעזור ולאחיו יאמר חזק.[14]


[1] כתובות קי"א, א'. וראה רש"י שם

[2] ט', ב'

[3] ח', י"א

[4] שמות א, י"ד; ב', כ"ג, כ"ה

[5] על פי תהלים, ק"ה, כ"ו

[6] ירמיהו, ל"ב, כ"א

[7] שמות, ו', י"ג

[8] שמות, י"ג, י"ח; וראה תנחומא בשלח, א'

[9] ירמיה, ג', י"ד

[10] ישעיהו, ס"ו, ב'

[11] רות, א', ו'

[12] סנהדרין, קי"א, א'

[13] ירמיה, ב', ג'

[14] ישעיה, מ"א, ו'

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s